Ombytning af termokande?

Jeg overværede en situation i en forretning i dag, som jeg blev meget gal over.

En mand reklamerede over er ståltermokande, der ikke kunne holde på varmen og som blev varm udvendig. Det var en 0,7 liter kande. Så bad hun om bonen, hvilket er ok, men så sagde hun, "ja, vi har desværre ikke nogle til den samme pris nu, de koster 120 kr, for de andre var nogle vi fik hjem til jul. Så du må lægge lidt penge til selv".

DET synes jeg var utrolig frækt og kunne godt tænke mig at vide, hvad loven siger om det eller om der ER nogen lov om det.

Efter min mening burde de give ham en anden kande - også selvom de kun havde 1,0 liter kander.

SVAR:

Rent moralsk er jeg enig med dig, men juridisk set bliver resultatet et andet. Nemlig at kunden - når der ikke kan ske omlevering - har krav på at få den fulde købspris tilbage (og derefter frit kan købe sig en termokande i en anden forretning).