Kan der rejses krav mod køkkenlågefirma, som er gået konkurs?

Min svigerfamilie indkøbte i december måned 1997 nye køkkenlåger til deres køkken, i købet indgik også ny bordplade og vask.

Firmaet havde inden levering haft en sælger hjemme hos min svigerfamilie for at tage mål af køkkenlåger, bordplade og vask. Ved dette hjemmebesøg bestilte og betalte min svigerfamilie for leverancen pris kr. 16.000.

Ved levering passede køkkenlågerne ikke, der manglede adskellige cm. i at lågerne passede. Sælger var selv ude og montere lågerne, herunder pålægning af bordplade og vask.

Sælger oplyste min svigerfamilie, at det var leverandøren af køkkenlågerne, der i sin produktion heraf, havde anvendt forkerte mål, og at de hurtigt muligt vil få leveret et nyt sæt køkkenlåger. (De monterede låger blev altså siddende).

Den 15. januar 1998 får min svigerfamilie besked om at firmaet, hvor de har bestilt deres køkkenvarer er gået konkurs.

Mit spørgsmål er, kan min svigerfamilie på nogen måde gøre krav på deres indbetalte beløb ?.

SVAR:

Din svigerfamilie kan hæve købet, hvis manglerne er væsentlige, og kræve købesummen tilbage. Ellers må de kunne kræve en erstatning svarende til udbedringsomkostningerne.

Kravet er desværre kun et simpelt krav i konkursboet, og sædvanligvis bliver der kun en lille dividende til de simple kreditorer i konkursboer. I mange tilfælde bliver der slet ikke nogen dividende til de simple kreditorer!

Dine svigerforældre bør kontakte en advokat for at få juridisk assistance med at rejse kravet over for konkursboet og firmaets indehaver(e), hvis der er tale om et personlig drevet firma.

Den store fejltagelse er, at købesummen er blevet betalt, før køkkenlågerne er blevet leveret i kontraktsmæssig stand. Det bør man aldrig gøre.