Garanti på autolakering?

Jeg håber, I kan besvare flg. spørgsmål for mig:

1) Hvor lang garanti/reklamationsret ydes der normalt på autolakering?

2) Kan automaleren på forhånd sætte sig ud over de almindelige regler for reklamationsret/garanti (ved f.eks. at udføre lakeringen til reduceret pris), som følge af, at vognen ikke har fået lavet rustarbejde hos en "autoriseret" pladesmed (men derimod hos en "garagemekaniker"), og det ikke er muligt at se, om der skjuler sig rust under f.eks. spartelmasse m.v.?

3) Findes der nogen principielle afgørelser på dette specifikke område ?

På forhånd tusind tak,

SVAR:

Et autolakeringsfirma kan ikke sætte sig ud over de almindelige regler hvad angår den et-årige reklamationsfrist, hvis der viser sig mangler ved arbejdet.

Men firmaet kan tage en række forbehold, fx at det må forventes, at der visse steder på bilen kommer gennemtæring af lakken pga. gamle rustskader.

Der findes en række afgørelser på området, men de er konkret begrundede - i forhold til bil, aftale m.v. Derfor kan du ikke bruge dem til at slå automaleren med.

Jeg har desværre ingen mulighed for at give dig en mere nøjagtig vurdering, da jeg ikke kender de konkrete forhold, bl.a. din bils stand og detaljerne i den indgåede aftale. Men du kan eventuelt prøve at tage en snak med Foreningen af Danske Motorejere, FDM, for den har stor ekspertise på dette område.