Har jeg prisgaranti ved køb af jakke?

Jeg var d. 25.10.1997 ude og købe mig en ny jakke til en pris af 1499,95 kr. og ser så i dag d. 29.10.1997, at den samme jakke kommer på tilbud i næste uge med 20% rabat.

Jeg mener at have set i rene ord for pengene, at hvis en ting kommer på tilbud inden for en måned efter, at man har købt en vare, har man ret til differencen.

Jeg vil lige høre jer om dette ikke er korrekt, inden jeg henvender mig til den pågældende forretning

SVAR:

Nej, det er ikke korrekt - for nu at give dig rene juridiske ord for pengene!

Når du køber en vare i en butik, får du hverken fortrydelsesret eller prisgaranti, medmindre den pågældende butik frivilligt har indført en sådan ordning.

Var du samme dag gået 300 meter længere ned ad gaden, hvor du havde set den samme jakke til fx 795 kr., havde du heller ikke haft mulighed for at fortryde købet til 1.499,95 kr. Det havde været ærgerligt, men sådan er dansk lovgivning på dette punkt.