Kan min filippinske kæreste blive skilt i Danmark fra sin tyske mand?

Kan en i Danmark boende filippinsk kvinde, gift med en tysk statsborger, blive skilt i Danmark?

Min filippinske kæreste blev i 1993 gift med en tysk statsborger i  Filippinerne, men forholdet varede kun et års tid. Hun har nu gennem de sidste to år forsøgt at få ægteskabet annulleret (skilsmisse anerkendes ikke i Filippinerne) ved en Filippinsk domstol, men sagen var endnu ikke afsluttet, da vi flyttede fra Filippinerne.

Vi har boet sammen i snart 3 år, og bor nu i Danmark, hvor hun har fået opholdstilladelse, men grundet vores børn, arveret mm. ønsker vi at gifte os.

Svar:

Din kæreste kan anlægge skilsmissesag her i Danmark, da hun har boet her i de sidste 2 år. Sagen skal anlægges ved hendes hjemting, dvs. ved retten i den by, hvor hun bor.

Sagen vil blive bedømt efter dansk ret for så vidt angår skilsmissebetingelserne og vilkårene, men ikke for så vidt angår bodelingen, der skal ske efter reglerne i det land, hvor manden havde domicil ved ægteskabets indgåelse.

Din kæreste kan få fri proces, hvis hun opfylder de økonomiske betingelser herfor. Det kan du læse mere om på emne nr. 166.