Kan vi vente med at oprette ægtepagt til efter vielsen?

Sikke en fantastisk internet-service, I giver!

Vores spørgsmål er:

Vi skal giftes på lørdag, og vi har længe talt om at oprette en ægtepagt. Hanne ejer nemlig langt det meste af vores bohave, bilen, tre fjerdedele af vores andelslejlighed osv.

Men vi har ikke gjort noget konkret ved planerne om at lave særeje på nogle af tingene - mest fordi et rådgivningscenter her i Århus fortalte, at man godt kan oprette ægtepagten efter ægteskabets indgåelse.

Nu er vi dog blevet usikre - giver det en hel masse bøvl at gøre det bagefter?

Skal vi se at komme i gang og få det ordnet?

Eller kan vi i ro og mag gøre det bagefter - når vi har bedre tid til det?

Svar:

Man behøver ikke skrive under på ægtepagten før vielsen. Ægtepagter kan også oprettes under ægteskabet, og der er ingen forskel på formkravene..

Problemet er blot, at der skal 2 til at underskrive en ægtepagt, og hvis den ene part efter vielsen alligevel ikke synes at det er en god idé med en særejeægtepagt, står den anden part med håret i postkassen, for der vil da være fælleseje i ægteskabet, selv om dette ikke var aftalen eller planen.

Hvis der ikke kan opnås enighed, er den eneste mulighed da at søge separation aldeles omgående, idet der da vil være gode muligheder for at komme igennem med en skævdeling af fællesejet.

Jeg foreslår, at I får ægtepagten oprettet, underskrevet og sendt til tinglysning inden vielsen. I kan muligvis bruge en af vore formularer, f. eks. formular nr. 252 om rent kombinationssæreje, og I kan oprette en skræddersyet ægtepagt online med advokatbistand på MinAdvokat.dk

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus