Må man gifte sig med sin niece?

Er det lovligt at blive gift med sin fars datters datter fra tidligere ægteskab.

Ja, det er lidt kringlet, men er indgåelse af ægteskab lovligt med ens halv søsters datter.

Det unge par siger det er ok. Vi mener det er tæt på blodskam og sandsynligheden for, at de vil få evnesvage børn, er stor.

Svar:

Ifølge ægteskabslovens § 6 må ægteskab ikke indgås mellem slægtninge i ret op- og nedstigende linje eller mellem søskende.

Bestemmelsen skal læses helt bogstaveligt, og man må derfor godt gifte sig med sin niece/morbror.