Mister min kæreste sin bistandshjælp, hvis vi gifter os?

Vi er et ungt par der gerne vil giftes, men problemet er bare det at kvinden er arbejdsløs og modtager bistandshjælp, mens manden derimod har et godt fast arbejde.

Det vi så gerne ville spørge om er, mister kvinden sin bistandhjælp, hvis vi bliver gift eller hvad?

Svar:

Ved indgåelse af ægteskab indtræder der en gensidig forsørgelsespligt, og det indebærer, at kvinden med stor sandsynlighed mister sin bistandshjælp, da ægtemandens økonomiske forhold nu skal indgå i vurderingen af, om der er behov for bistandhjælp.

Et ægteskab vil derfor i jeres situation blive en dyr fornøjelse, og I bør overveje, om det ikke vil være klogere at fortsætte med at leve papirløst, indtil behovet for bistandshjælp er bortfaldet.