Hvilke pensioner og forsikringer skal deles?

I forbindelse med separation vil jeg gerne have oplyst, hvilke af følgende pensioner, der skal deles:

Hustruen har følgende:

* Firmabetalt pension hos Danica (fordelt med pensionsordning med løbende udbetaling samt kapitalforsikring i pensionsøjemed)

* Firmaadministreret indbetaling hos PFA (hustruen betaler således af egen lomme, men firmaet indbetaler). Fordelt med rateforsikring i pensionsøjemed samt kapitalforsikring i pensionsøjemed.

* ATP

Manden har følgende:

* Kapitalpension i bank både firmaadministreret samt privatadministreret.

* Ratepension i bank.

* Selvpension i bank.

* Firmabetalt pensionsforsikring hos CODAN. rateforsikring i pensionsøjemed.

* Invaliditetsforsikring hos Kgl. Brand

* Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

Svar:

I kan hver for sig forlodsudtage jeres egne rimelige pensioner, og det betyder bl. a., at sædvanlige arbejdsmarkedspensioner ikke skal deles.

Der skal kun ske deling, hvis den der har den største sædvanlige arbejdsmarkedspension, har tegnet ekstra pensioner.  Hvis manden i forvejen har en sædvanlig arbejdsmarkedspension i CODAN, og denne pension er større end hustruens, skal der således ske deling af mandens selvpension, ratepension i bank og muligvis også en del af kapitalpensionen i en bank

Det kan du læse mere om på emne 574: Skal pensionsordninger deles?

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus