Hvordan beviser jeg, at min eks-kone har en fast kæreste?

Jeg er blevet dømt til at betale hustrubidrag til min tidligere hustru. Jeg tror imidlertid, at jeg kan få bidraget nulstillet, da hun har haft en kæreste gennem nu snart to år. Forholdet har stået på fra før vi flyttede fra hinanden.

En af mine venner har tilbudt at bevidne, at de havde et forhold til hinanden for halvandet år siden. Jeg ved, at de fortsat er kærester, men jeg mener ikke, at de bor sammen.

Vil vidneudsagnet fra min ven være tilstrækkelig bevis, og hvilke former for beviser kan jeg gøre brug af for at bevidne at forholdet fortsat eksisterer?

Venlig hilsen

endnu en såret ægtemand

Svar:

Det er bestemt ikke nok at bevise, at din hustru har en fast kæreste. Du skal bevise, at hun har et fast samlivsforhold, dvs. at der er sket en vis sammenblanding af deres økonomiske interesser. Dette er relativt let, hvis de bor sammen. Hvis de ikke bor sammen, skal du bevise, at de regelmæssigt spiser og overnatter sammen, optræder som par udadtil og tager på længere ferier sammen.

Et vidneudsagn fra din ven vil efter min bedømmelse ikke være tilstrækkeligt.

Det bedste bevis, du kan producere, vil være observationer fra en privatdetektiv, f. eks. med fotos af kærestens bil, der holder uden for hendes bolig kl 5.00 om morgenen. Hvis din kone og hendes nye kæreste er snu, vil hun jo sikkert benægte, at der foreligger et fast samlivsforhold. Statsamterne er tilbageholdende med at anvende politundersøgelser i sådanne sager, og der er også mange, der uden at blinke tør lyve også over for politiet.

Vent med at søge om, at bidraget skal bortfalde, indtil du mener at have ret så sikre beviser for samlivsforholdet.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg.