Er vor separation bortfaldet ved genoptagelse af samlivet?

Min mand og jeg blev i juli 1996 separeret.

Efter ca. 6 mdr. flyttede han hjem igen med løftet om, at har havde forbedret sig. Hvor var jeg dum da jeg troede på det!! Det har været 5 mdr. med druk, trusler og vold. Nu er det så, at jeg gerne vil spørge:

Da vi aldrig har underrettet Amtet om, at han er flyttet tilbage (han har selvfølgelig flyttet adressen hjem) gælder seperationen så stadigvæk og kan jeg stadigvæk få min skilsmisse her til juli, hvor der er gået et år??

Svar:

Jeres separation er efter min mening bortfaldet, da I har genoptaget samlivet i langt mere end 3-4 uger. Dette gælder, selv om I ikke har underrettet statsamtet om samlivsgenoptagelsen, og selv om samlivet i de forløbne 5 måneder har været alt andet end harmonisk.

Du må blot søge om separation på ny. Husk at alle vilkår skal genforhandles, og at fællesboet skal deles på basis af forholdene ved den nye separation.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg.