Kan en tjenestemandspension gøres til særeje?

Jeg kan læse på jeres side, at man ikke ved ægtepagt kan aftale ligedeling af en tjenestemandspension, men kan den gøres til særeje? I positivt fald, hvilke oplysninger skal man bruge i ægtepagten?

Så vidt jeg ved, har den ikke noget policenummer?

SVAR:

En tjenestemandspension skal ikke indgå i delingen af et fællesbo, da det er en rimelig pensionsordning.

Det er derfor ret så sjældent, at en tjenestemandspension gøres til særeje ved ægtepagt.

Hvis tjenestemandspensionen gøres til særeje, betyder dette, at den anden ægtefælle frafalder ethvert krav på fællesskabskompensation og rimelighedspension. Den anden ægtefælle bevarer dog retten i særejekompensation.

Det er korrekt, at en tjenestemandspension ikke har noget policenummer. I ægtepagten må man bare beskrive pensionen bedst muligt, f. eks. "Den manden tilkommende pension som tjenestemand ved DSB"

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne
Sankt Knuds Torv  P/S
Ryesgade 31
8100 Århus C
Tlf.: 86 13 06 00