Skal min båd, som er købt for et arveforskud, deles ved skilsmisse?

Jeg står midt i en skilsmisse. Vi har ikke oprettet særeje på nogle af vores værdier.

For 7 år siden, inden vi blev gift, købte jeg en båd for et forskud på en arv jeg havde fået fra min farfar. Pengene var tiltænkt mig.

Nu da vi skal skilles kræver min hustru halvdelen, hvilket hun jo måske også er i sin ret til, men har hørt fra en bekendt,
at ting, der er købt for en arv eller forskud herpå, går ind under særeje. Er det korrekt???

Svar:

Arveforskud og gaver bliver kun særeje for modtageren, hvis giveren udtrykkeligt har bestemt dette.

Hvis din farfar ikke har bestemt, at arveforskuddet skulle være dit særeje, skal båden indgå i bodelingen på normal vis.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600