Skal en båndlagt gave fra min mor ligedeles ved separation?

Jeg skal separeres og har delingsformue.
Min mor har over 4 år foræret mig i alt 200.000 kr., som står på en særskilt konto í mit navn. Jeg kan kun hæve på kontoen med både min og min mors underskrift, altså ingen penge uden mors samtykke.

Jeg har aldrig brugt af kontoen, så der står nu ca 220.000 kr.

Kan jeg betragte det som mit særeje - da der jo er en slags båndlæggelse på pengene?

Svar:

Pengene må være delingsformue og skal indgå i bodelingen, medmindre din mor i et gavebrev har bestemt, at gaven skal tilhøre dig som særeje.

Båndlagt arv er automatisk særeje, men der gælder ikke en tilsvarende regel for båndlagte gaver.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600