Skal min eksmand betale halvdelen af min studiegæld?

Jeg blev gift i 1996.

I 1998 stiftede jeg studiegæld i forbindelse med min uddannelse og som jeg i dag fortsat betaler af på.

Jeg er nu blevet separeret.

Skal min x-mand modsvare halvdelen?

Svar:

Det skal han ikke, men du kan fratrække din studiegæld ved opgørelsen af din nettobodel (nettoformue), før noget af denne skal deles.

Hvis din samlede gæld overstiger værdien af dine ejendele, har du ikke nogen positiv bodel, og så skal du ikke aflevere noget til din mand.

Sagt med andre ord:

Din mand kommer via bodelingen til at betale 50% af din studiegæld, medmindre din bodel er eller bliver negativ, når studiegældens trækkes fra.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600