Skal jeg underskrive som medskyldner på nyt pantebrev i min mands hus?

Jeg har været gift i 4 år og vi har fælleseje. Min mand ejer et hus, som er stillet til en tvangsaktion nu. Han vil redde huset og fandt en pengeselskab, som kan låne ham penge til en høj rente.

Jeg må sammen med min mand underskrive et pantebrev på 800.000 kr. som medskyldner. Men da jeg ikke ejer af huset, synes jeg, at det er ikke fornuftig fra min side at underskrive et sådant papir. Hvad skal jeg gøre? Jeg vil ikke påtage ansvaret for gælden, da jeg ikke ejer noget.

Jeg er studerende i øjeblikket og har ikke så mange økonomiske muligheder.

SVAR:

Du må under ingen omstændigheder lade dig lokke eller presse til at skrive under på pantebrevet, da pengene jo skal bruges til at indfri din mands gæld, som du ikke hæfter for.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne Sankt Knuds Torv, Århus C.