Kan min kone få ubetinget fortrinsret til at udtage sommerhuset?

Min kone står som 100% ejer af et sommerhus. Der er ikke særeje.

Jeg vil så gerne spørge om hun ved en eventuel skilsmisse har ubetinget fortrinsret til dette.

Hvis dette ikke er tilfældet, hvordan kan hun så sikre sig en ubetinget fortrinsret ?

SVAR.

Da sommerhuset tilhører din kones bodel, har hun ved en eventuel separation eller skilsmisse fortrinsret til at udtage sommerhuset som en del af hendes boslod.

Du har dog mulighed for at udøve krydsende udtagelsesret, hvis sommerhuset skønnes at være af den væsentligste betydning for dig. Se emne nr. 577.  Din kones fortrinsret er således ikke ubetinget.

Du kan efter min opfattelse ikke gyldigt give forhåndsafkald på at gøre brug af din krydsende udtagelsesret.

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne Sankt Knuds Torv, Århus C.