Er det muligt at blive gift, mens man sidder i varetægtsfængsel?

Jeg ville høre, om det muligt for en indsat, som er varetægtsfængslet, at gifte sig.

Hvad er proceduren og hvor hurtigt kan det lade sig gøre

Svar:

I princippet er der ikke noget i vejen for, at du kan indgå ægteskab i fængslet, hvis dette i øvrigt er foreneligt med formålet for varetægtsfængslingen.

Er den pågældende sat i isolation eller er fængslingen sket for at forhindre den fængslede i at komme i kontakt med omverdenen, så kan et sådan arrangement næppe finde sted.

Du skal rette henvendelse til arrestforvareren.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern