Kan banken kræve gensidig kaution ved delingen af vort banklån?

Kan banken med rette kræve, at man skal kautionere gensidigt,  når man deler et lån på grund af skilsmisse?

Det drejer sig om et lån på 100.000  kr., som så skal laves om til 2 nye lån på hver 50.000 kr.

Svar:

Ja, det er helt normalt og sædvanligt, at bankerne kræver krydsende kaution, hvis et fælles lån skal opsplittes. Derved undgår banken at få sin risiko forøget som følge af opsplitningen.