Skal bryllupsgaverne deles?

Min mand og jeg er blevet separeret og er ved at dele boet. Vi har haft fælles økonomi, og vi har ikke særeje. Vi er blevet enige om, at vi prøver at dele boet selv.  Mht. fordelingen har vi taget udgangspunkt i de svar, som I har givet angående bodeling, men nu er der opstået et problem, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med.

Til vores bryllup fik vi en masse flotte fælles gaver. Er det  korrekt, at disse gaver bliver delt på den måde, at hvad vi fik fra hans familie, tilhører ham, og hvad vi fik fra min familie tilhører mig ?

Svar:

Nej, der er ikke korrekt.

Bryllupsgaverne skal indgå i bodelingen på samme måde, som jeres øvrige aktiver.

Almindelige gaver fra slægt og venner er normalt givet til jer begge, og der er derfor ingen af jer, der har fortrinsret til at udtage disse.

Større bryllupsgaver fra nærtstående antages at være givet til slægtningen alene, og  modtageren af sådanne gaver har en fortrinsret til at udtage gaven, hvis I begge ønsker at udtage denne.

Uanset om gaven tilhører jer begge eller kun den ene af jer, kan skifteretten i visse tilfælde bestemme, hvem der kan udtage gaven, ud fra en vurdering af, hvem af jer, der har det største behov for at udtage gaven. Dette gælder bl. a. indbo og andet løsøre, der har hørt til det fælles hjem

Bryllupsgaverne skal indgå i boopgørelsen med den nuværende salgsværdi, og den, der ikke udtager den enkelte gave, får dermed alligevel halvdelen af gavens værdi.