Må jeg blive forlovet, mens jeg stadig er separeret?

Jeg er blevet separeret d. 3. maj 2000.

Nu har min nye ven spurgt, om jeg vil forloves med ham. Jeg har sagt ja, men er nu kommet i tvivl, om det er lovligt, når jeg endnu ikke er skilt, og det kan jeg først blive i november, når der er gået et 1/2 år.

Svar:

En forlovelse er juridisk set blot en aftale om senere indgåelse af ægteskab

I kan derfor godt blive forlovet, selv om du kun er separeret, men I må jo vente med at gifte jer, til du er blevet skilt