Kan min 4-årige datter arve mit hus?

Hej

Jeg har et par spørgsmål omkring arv og administration af børns formue.

Min situation er følgende :

Jeg lever i et papirløst forhold med min "mand" og vores fælles barn (4 år, fælles forældre myndighed ).

Jeg har en formue bl.a. huset vi bor i, hvori jeg intet skylder.

I tilfælde af min død arver vores barn hele min formue.

Hvad sker der med formuen, indtil vores barn bliver myndig ?

Hvem administrerer den ?

Hvordan med huset, kan min kæreste og vores barn forsat bo i huset med min datter som ejer ?

På forhånd tak

SVAR:

Det er muligt at arveudlægge fast ejendom til et mindreårig, hvis statsamtet tillader dette i medfør af værgebekendtgørelsens § 6. Praksis på dette område har i hvert fald hidtil mig bekendt været særdeles restriktiv. Da ejendommen er ubehæftet, kan det dog godt tænkes, at der i dit tilfælde kan gives tilladelse. Du kan jo prøve at ringe til statsamtet, hvor du bor.

I øvrigt skal din søns arv anbringes i en godkendt forvaltningsafdeling, hvor formuen administreres, indtil han fylder 18 år. De løbende renteindtægter bliver udbetalt til hans værge, medens det er ret så vanskeligt at få tilladelse til at bruge af kapitalen.

Hvis den umyndiges midler er på under 60.000 kr., er det normalt ikke nødvendigt at anbringe midlerne i en forvaltningsafdeling.

Du bør overveje, om du ikke bør sikre din kæreste i tilfælde af din død. Du kan starte med at indsætte ham som begunstiget på dine eventuelle gruppelivsforsikringer og ulykkesforsikringer. I bør også tegne krydsende livsforsikringer, hvis I ikke har dette i forvejen. Du kan derimod ikke indsætte ham som direkte begunstiget på skattebegunstigede pensionsordninger.