Har min eks-samlevers advokat ret i, at jeg ikke må fjerne de ting, som jeg har købt til børnenes brug?

I forbindelse med at jeg skal flytte fra min tidligere samlever, har hendes advokat sagt, at jeg ikke må medtage nogle effekter som er indkøbt til vores børns værelse, uanset om jeg har betalt for dem af fra egen konto, inden vi fik fælles konto.

Kan det være rigtigt, at jeg som samværsforælder i denne situation skal ud og investere i helt nyt børneværelse, selv om jeg én gang har købt dette.

Svar:

Nej, det kan ikke være rigtigt.

Du har ejendomsretten til de ting, som du for egne midler har købt til børnenes brug, f. eks. møbler til børneværelset, og du har derfor ret til at tage disse ting med dig. Du må derimod ikke tage de ting, som tilhører børnene.

Hvis I havde været gift, ville børnenes moder ifølge fællesboskiftelovens § 68 a kunne kræve, at hun skulle udtage disse ejendele forlods, men denne regel gælder kun for gifte og ikke for samlevende - hverken direkte eller analogt.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus