Kan jeg overføre mine rentefradrag på lånene i vores ejerlejlighed til min kæreste?

Min kæreste og jeg er ved at købe en ejerlejlighed sammen. I den forbindelse får vi et fradrag på vores skattekort hver.

Er det muligt, når man ikke er gift, at jeg overdrager min del af fradraget til min kæreste, da han kan udnytte det langt bedre end jeg kan?

Svar:

Det er ikke muligt at overføre fradragene indbyrdes mellem jer, når I ikke er gift.

Rentefradragenes værdi er i øvrigt den samme hos jer begge, nemlig ca. 32%, uanset om den ene af jer betaler topskat

Der er derfor kun et problem, hvis du efter fradraget af halvdelen af renteudgifterne får en skattepligtig indkomst, der er lavere end 42.000 kr., som er personfradraget i 2013.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus