Kan min samlever få medhold i et kompensationskrav?

Efter 6 års samliv flytter min kæreste og jeg fra hinanden. Vi bor i mit hus som ejes helt af mig. Min kæreste mener han er berettiget til et beløb.

Jeg mener ikke han har bidraget med mere end man kan kalde "almindelig husleje". (Han har en stor skattegæld og hans årsindkomst er næppe mere end 180.000 kr.)

Da vi flyttede sammen havde jeg ca. 100.000 kr i kontanter. Alle er "spist op". Ca 40.000  er gået til mit kørekort og bil. Derudover har vi ikke fået noget af betydning.

Han har truet med at gå til advokat. Så vidt jeg kan vurdere skylder jeg ham ikke noget juridisk.

Hvad siger I?

Svar:

Jeg mener, at han vil må meget svært ved at få medhold i et kompensationskrav.

Han skal kunne dokumentere, at du er blevet beriget på hans bekostning, og det er du formentlig ikke blevet.

Når han bevidst har undladt at blive medejer af huset på grund af skattegælden, ja så ligger han som han selv har redt - wie man sich bettet, so liegt man.