Kan min samlever sende mig en spøjs regning på 227.000 kr. for betalte terminsydelser?

Jeg er kommet i en besynderlig situation - efter 3 års samliv skal vi nu afslutte vores forhold og dermed afhænde vores ejerbolig - formentligt vil min mand købe den.

Vi er sådan set enig om pris, men nu er jeg blevet præsenteret for en spøjs regning på kr. 227.000 - så den er ikke uvæsentlig. I vores tid har min mand betalt kreditforeningen, mens jeg har betalt husholdning - bredt forstået - der indgår også udgifter til hans 2 voksne særbørn - færgebill. - musikhuset o.s.v - min løn er mere end brugt.

Nu mener han, at før jeg kan få min anden af friværdien, må jeg lige betale kreditforening, kommunale værker, forsikringer m.v - i alt kr. 227.000 til ham. Jeg er rystet - gennemgår jeg mine kontoudtog for de 3 år, ville det have været betydelig billigere for mig at betale husudg. og min andel af husholdning m.v. - men han er ikke til at komme ind til. Ja det er muligt du har brugt 900 kr i Føtex - men er det mad eller sloggitrusser til dig selv ??

Han fastholder sit krav --- Hvad gør jeg  ???

Svar:

Du bør søge advokatbistand i en sådan sag.

Din samlever har efter min vurdering ikke ret store chancer for at få medhold i sit krav. Han skal kunne dokumentere, at I har aftalt, at de udlagte beløb var lån, som skulle tilbagebetales ved samlivsophævelse, og det får han svært ved.

I har blot aftalt en indbyrdes fordeling af jeres samlede udgifter og denne fordeling er bindende.