Hvor meget ville jeg have fået i hustrubidrag, hvis min samlever og jeg havde været gift?

Min samlever gennem 10 år er flyttet. Vi er ikke gift. Han tjener årligt mere end 500.000,- og jeg tjener 140.000 kr.

Hvad skulle han have betalt i hustrubidrag i tilfælde af vi havde været gift?

Vi har sammen 2 børn på 3 og 6 år samt en nyerhvervet ejemdom.

Svar:

Hvis I havde været gift, skulle du ikke blot have børnebidrag på  3.344,00 kr.   pr måned (normalbidrag plus 100%), men også et ægtefællebidrag  på ca. 5.300 kr. pr. måned i formentlig 5 år.

Nutidsværdien af et hustrubidrag på 5.300 kr. pr. måned i 5 år udgør 295.000 kr. før skat og ca. 180.000 kr. efter skat.

Det koster dig med andre ord dyrt, at I ikke har været gift.