Er jeg reelt enlig forsørger?

Jeg er enlig mor, men ved ikke, hvad jeg kan tillade mig, efter jeg har set at der indledes dyneløfteri.

Jeg ser min ex en gang i mellem, må han sove her, må jeg have andre sovende her, masser af spørgsmål kan stilles, men hvor er grænsen, før jeg ikke er relt enlig mere?

Ingen bidrager til min økonomi, bortset fra at jeg deler privat skolebidrag med min ex mand, er det lovligt.?

Hvad skal jeg stille op, når eller hvis der kommer nogen her for at løfte eller hvad de gør?

Jeg syntes det er meget ydmygende at tænke på, og kender ikke mine rettigheder, men vil bestemt ikke afhøres som en kriminel eller skøge.

Må jeg vaske et par bukser for min ex, må han besøge mig og hans børn og må han overnatte her.

Svar:

Du stiller et særdeles aktuelt spørgsmål, som ingen med sikkerhed kan give et detaljeret og nøje afgrænset svar på.

Hvis din eks-mand jævnligt overnatter i din lejlighed eller bidrager til husholdningen, så er du ikke "reelt enlig". Men overnatter han fx en til to gange om året hos dig, og vasker du i den sammenhæng et par af hans bukser, vil du fortsat kunne anses som "reelt enlig".

Det er de helt konkrete omstændigheder, der bliver udslagsgivende i det enkelte tilfælde, såfremt forholdet mellem den enlige og eks-manden befinder sig midt imellem de to yderpunkter foroven.

Din eks-mand kan udmærket betale et bidrag til jeres barns privatskole, for det får ingen indflydelse på, om du kan betragtes som "reelt enlig". Men måske ville det være klogere af ham at betale dette beløb i form af et aftalt, forhøjet børnebidrag, da han på den måde kan opnå skattefradrag for beløbet. Læs eventuelt emnerne om forhøjede børnebidrag på vore linje.