Kan jeg få mine 2 børn slettet fra faderens pas?

Jeg har for nylig fået fuld forældremyndighed over mine to børn.

Børnenes far har indgået ægteskab med en kvinde fra Irland, hvortil han agter at emigrere indenfor nærmeste fremtid.

Begge børn står i deres fars pas.

Han har tidligere ytret ønske om at tage børnene med til Irland.

Kan jeg bede om at børnene bliver slettet i hans pas?

Hvor henvender jeg mig?

Ved samkvem - kan jeg da anmode om, at faderens pas inddrages under samkvemmet?

SVAR:

Du kan ikke få slettet børnene fra faderens pas, da der ikke er hjemmel hertil i pasloven.

Du kan bede statsforvaltningen bestemme, at faderen kun kan få samvær med børnene mod at hans pas deponeres i statsforvaltningen eller hos politiet.