Må naboens søn på 10 år slå min græsplæne med en motorplæneklipper?

Er det tilladt at lade en ti-årig dreng (naboens søn) slå min græsplæne med motorklipper?

PS. Jeg tør nu nok ikke lade ham gøre det, selv om det skulle være tilladt, men det er sikkert lettere, at få ham til at forstå, hvorfor han ikke må gøre det, hvis det er forbudt.

SVAR:

Efter bekendtgørelse om unges arbejde må en ti-årig ikke ansættes til at slå græsplæne med en motordrevet plæneklipper, så du kan roligt sige, at det er forbudt at betale naboens søn for at udføre arbejdet. Han skal være 18 år, før han må slå din plæne med en motorplæneklipper.

Desuden risikerer du at blive erstatningsansvarlig, hvis den ti-årige kommer til skade med din motordrevne plæneklipper.