Kan min 6-årige søns far kræve samvær, når han aldrig har set drengen?

Jeg har en søn på 6 år, som aldrig haft forbindelse med sin biologiske far.

Faderen slog mig, da jeg var 11 uger i min graviditet, og derfor forlod jeg ham.

Da jeg fødte min søn i 2002, hørte jeg intet fra faderen før nu 6 år efter.

Da jeg fik brev fra Statsforvaltningen, så ringede jeg og sagde, at jeg ikke ønskede, at han fik samvær, men jeg fik den besked, at det ikke var udelukket, at han fik samvær.

Derfor spørger jeg dig

Kan han få samvær med min søn, når han aldrig har set drengen ?

Med venlig hilsen

Den nervøse mor

SVAR:

Statsforvaltningen har ret i, at det ikke helt kan udelukkes, at faderen får samvær.

Hovedreglen i praksis har i lang tid været, at der gives afslag på ansøgninger om samvær, når der ikke har været nogen kontakt mellem far og barn i 5 år, men det er kun en hovedregel, som kan fraviges i det konkrete tilfælde.

Statsforvaltningen lægger megen vægt på, hvad der i den enkelte sag er årsagen til den manglende kontakt. Har faderen søgt om samvær og fået afslag, eller har moderen saboteret faderens samvær, har faderen gode muligheder for at få et samvær fastsat trods manglende kontakt i mere end 5 år.

Hvis faderen omvendt  har forholdt sig totalt passiv i 6 år og end ikke sendt gaver til barnet til jul og ved fødselsdage, vil han sandsynligvis få afslag på ret til samvær.