Kan jeg som sæddonor lave en gyldig kontrakt, hvor moderen fraskriver sig retten til børnebidrag?

Jeg vil blot vide, hvordan man skal stille sig rent juridisk, hvis man overvejer at være sæddonor for et par?

Er det muligt at lave en kontrakt som er gyldig, hvori jeg som donor afskriver mig retten til barnet, og hvor parret afskriver sig retten til børnepenge?

og skal man stå opført som biologisk forældre til et sådant barn?

SVAR:

Nej, det er ikke muligt at lave en kontrakt, som er juridisk holdbar.

Hvis kvinden efterfølgende ønsker dig udlagt som barnets biologiske far, risikerer du at skulle betale børnebidrag i 18 år, lige som barnet får tvangsarveret efter dig.

Er det derimod dig, der ønsker at blive udlagt til biologisk far, kan du måske blive det. Nemlig hvis en anden mand ikke er udlagt som far, og hvis du fremsætter skriftlig anmodning om det inden seks måneder efter barnets fødsel.

Rent juridisk er der tale om en slags grå zone, hvor du ikke kan gardere dig, men må træffe dig valg ud fra sund fornuft og din vurdering af det omtalte pars moral. Du kan i øvrigt læse emne nr. 319 på denne linjes emnedel.