Hvordan er min retsstilling som ufrivillig far?

Hvis man ved et "one-night-stand" (undskyld det lidt usmagelige ord) får gjort en pige gravid, hvorledes står man så juridisk?

1) Kan man forhindre pigen i at få barnet.

2) Hvis nej - hvad er retsstillingen - hvis man under ingen omstændigheder ønsker et barn - og barnet alligevel fødes?

SVAR:

Du står særdeles dårligt, for pigen bestemmer suverænt, om hun vil føde barnet eller ej.

Vælger hun at føde barnet, kan hun få dig udlagt som far, hvorefter du de næste 18 år skal betale børnebidrag, lige som barnet har krav på at arve en del af dine værdier, dvs. barnet bliver tvangsarving.

Du kan eventuelt få samvær med barnet, selv om du aldrig har boet sammen med moderen og barnet.