Kan jeg risikere at blive pålagt faderskabet til min eks-kærestes barn?

For 5 mdr. siden kom jeg sammen med en ung pige, som efter 7-14 dage inde i vores forhold bliver gravid. Hun vil beholde det. Jeg har intet imod at få børn, men jeg syntes det gik lidt for hurtigt.

For 2 mdr. siden slog vi så op, ikke på grund af barnet. Jeg skulle være far og selvfølgelig betale børnebidrag.

Så for ca. 1 mdr. siden skriver hun til mig, at det ikke er mit barn, men hendes ekseks-kærestes, og at han har skrevet under på at det er hans.

Nu, er jeg meget i tvivl om det er mit eller hans. Jeg tror det er mit. Efter hvad jeg har hørt kan man ikke lave en test før barnet er født.

Nå, men efter at have hidset mig ned, har jeg accepteret det.

Spørgsmål: Hvis nu deres forhold ikke holder, kan hun så forlange  børnepenge af mig, forudsat det er mit barn. Kan hun f.eks. om 4 år komme og sige, at jeg er faren og så forlange børnebidrag? Kan jeg hindre dette?

SVAR:

Det her er ikke bare en sag med to mulige fædre, men med flere ubekendte - rent juridisk.

Hvis din eks-kæreste kun oplyser, at den anden er far til hendes barn, og han vedgår faderskabet, så kommer du ikke til at betale børnebidrag. Og hun kan heller ikke om f. eks. fire år få dig forpligtet til at betale børnebidrag, for på det tidspunkt vil hun efter al sandsynlighed være afskåret fra at få genoptaget sagen om faderskabet til barnet. Der gælder nemlig meget strenge betingelser for genoptagelse af faderskabssager, når der er forløbet 3 år efter barnets fødsel.

Oplyser hun derimod, at der er to mulige fædre, så vil det blive fastslået, hvem af jer, der - med den største sandsynlighed - er barnets rigtige far, og kun han kan pålægges at betale børnebidrag. Er der flere mulige fædre, så skal sagen afgøres af retten, dvs. moderens kæreste kan ikke nøjes med at anerkende faderskabet.

At hendes ekskæreste allerede nu har skrevet under på, at han er far til barnet, får ingen juridisk betydning. Faderskabet bliver først fastslået, når barnet er født, og det bliver det med udgangspunkt i moderens oplysninger. Hun har nemlig pligt til at oplyse, hvem der er eller kan være far til barnet.

Umiddelbart kan du kun gøre én ting. Tag det helt roligt og se tiden an, for faderskabet skal som sagt først afgøres, når barnet er født.