Hvem er min rigtige far?

Kære brevkasse.

Jeg har længe godt kunne tænke mig at få fastlagt om min far er min biologiske far, - eller han ikke er. Da jeg var 14 år gammel fortalte min mor mig at det nok ikke var min far der var biologisk far til mig. Hun havde et stykke tid før præsenteret mig for en mand, som viste mig et meget stort billede af mig, - med en kommentar til billedet, - " at der var noget han ville fortælle mig når jeg en gang blev 18 år."

Jeg har snakket meget med min far om at få anlagt en faderskabssag for at få en løsning på dette mareridt, som det er for mig og min far. Vi er begge enige om at hvad enten resultatet bliver,- vil der aldrig være nogen anden far for mig,- end ham der har givet mig kærlighed og tid hele mit liv. Jeg er i dag 35 år,- og er stadig meget opsat på at få klarlagt "Hvem jeg er". Hvordan skal jeg gribe denne situation an???

Hilsen "Bambi på glatis"

Svar:

Kære "Bambi på glatis"

Rent teoretisk har du mulighed for at anlægge faderskabssag, efter du er blevet juridisk voksen, dvs. efter dit 18 år. Men - og med stort: MEN - da en sådan sag aldrig har været forelagt domstolene, kan det blive en vanskelig affære.

Et sagsanlæg forudsætter, at din mor var gift med den mand, der automatisk blev anset for at være din biologiske far. Men problemet er imidlertid, at du skal anlægge sagen mod den mand, som du mener, er din rigtige far. Kan du overhovedet finde frem til, hvem han er, og hvor han bor i dag?

Hvis sagen anlægges, får du kun en ny far, såfremt det kan "godtgøres", at din mor "i avlingstiden" havde samleje med sagsøgte, samt at det "må antages, at barnet er avlet af denne". Og der skal efter sædvanlig praksis meget til, før disse betingelsen anses for opfyldt.

Ønsker du at gå videre med en sådan prøvesag, vil vi anbefale dig at tage kontakt med en af de advokater, der har specialiseret sig i familieret. Og det kan du eventuelt læse mere om i emne nummer 167.