Kan jeg som far få udbetalt børnetilskuddene?

I Jeres ret så udmærkede www under punkt 338 Børnetilskud, skriver I til sidst: Og i den forbindelse er det ligegyldigt, hvor barnet har sin folkeregister-adresse.

KOMMUNEN SIGER, at det ikke er rigtigt. Barnet skal være tilmeldt min folkeregister-adresse, for at jeg kan få Børnetilskud også selv efter en ansøgning.

SVAR:

Hvis to forældre har fælles forældremyndighed, udbetales børnetilskuddet til den af forældrene, der har barnet hos sig. "Hvis barnet opholdet sig lige meget hos begge forældre, udbetales børnetilskuddet til den af forældrene, hvor barnet er tilmeldt folkeregistret" - for nu at citere lov om børnetilskud § 8 stk. 4.

Kan du dokumentere, at barnet opholder sig mest hos dig, så skal kommunen udbetale børnetilskuddet til dig - også selv om barnet skulle være tilmeldt moderens folkeregisteradresse. Bed eventuelt kommunen tjekke reglerne i lov om børnetilskud, for den er juridisk set på afveje!