Hvad er en borgerlig konfirmation?

Jeg har hørt om et begreb, der skulle hedde "borgerlig konfirmation".

Er der noget, der hedder sådan?

Og kan du fortælle mig noget om det.?

SVAR:

Rent juridisk er der ikke noget, som hedder "borgerlig konfirmation". Det er blot en sproglig betegnelse for, at en ung ikke bliver konfirmeret, men at familien alligevel holder en slags konfirmationsfest med gaver osv.

Eller sagt på anden vis, så er det en fest for den unge - uden en forudgående kirkelig konfirmation.

Du kan læse mere om ungdomsfester og nonfirmation på dette link