Kan jeg kræve, at børnene rejser med tog på samvær?

Jeg vil gerne vide, hvor lang tid man skal rejse efter sine børn.

Det er nu over 8 år siden, jeg blev skilt fra min exkone. Og hver gang jeg vil se mine børn skal jeg rejse efter dem. Det drejer sig om en rejse på 12 timer på en weekend.

Moderen forlanger, at jeg henter og bringer børnene på deres bopæl. Men i dag er børnene henholdsvis 10 og 12 år. Og da de nu har rejst turen i 8 år, må de efterhånden kende den.

Kan moderen forlange, at jeg skal rejse efter dem til de er 18, eller er der regler på dette område.

Svar:

Du kan anmode statsforvaltningen om at træffe bestemmelse om børnenes transport til og fra samvær og om fordelingens af omkostningerne herved

Da DSB har nogle særlig børneguider til at tage sig af børnene under en togrejse til og fra samvær, vil jeg umiddelbart tro, at dine børn er store nok til selv at kunne rejse med tog.

Du skal normalt sørge for afhentningen af børnene ved samværets begyndelse, og moderen skal sørge for afhentningen af børnene i forbindelse med afslutningen af samværet. I skal hver for sig afholde udgifterne til den del af transporten, som I er ansvarlig for.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus