Adoption af min kones datter

Hvordan gør jeg, hvis jeg vil adoptere min kones datter. Hun er født den 15. februar 2010. Siden hun var 3 måneder har jeg været far for hende. Min kone har aldrig været gift med barnets far, som aldrig har boet sammen med datteren. Der blev også kørt faderskabssag på ham. Jeg har været gift med min kone siden 2012.

Svar.

Du kan sammen med din kone ansøge om adoption ved Familieretshuset.

Den biologiske fader skal ikke afgive et egentligt samtykke til adoptionen, men han skal efter adoptionslovens § 13 afgive en erklæring. Faderen har således ikke en egentlig vetoret. Hvis faderen protesterer, vil der normalt ikke kunne ske adoption, medmindre der ikke har været kontakt mellem barnet og fadre i de sidste 7-8 år.

Fader slipper i øvrigt for at betale børnebidrag, hvis adoptionen gennemføres