Må børnenes mor bruge børnebidragene på sig selv.

Min mand har 2 børn fra et tidligere ægteskab. Han betaler 1.830 kr. pr. måned i børnepenge.

Er der regler for, hvad pengene skal bruges til ?

Jeg spørger, fordi min mands 2 børn, når de er på besøg hos os altid ser skrækkelige ud i tøjet. Eks.

Nytårsaften: Gamle cowboybukser med huller på knæene

Til en weekend i juni måned havde de kun gummistøvler med for.

Vi ved godt, at det er dyrt at have børn, og vi har da også købt lidt tøj til dem, men kan det være rimeligt?

Sidste nyt er, vi skal til barnedåb og ekskonen ringer og siger, at hvis vi vil have børnene med, så må vi selv købe noget tøj til dem.

Svar:

Børnebidrag tilkommer ifølge børnelovens § 18, stk. 1 barnet.

Dette betyder dog ikke, at moderen har pligt til at holde bidragene adskilt fra sin øvrige økonomi, og at moderen har pligt til at anvende netop børnebidragene til børnenes forsørgelse.

I kan ikke rigtigt stille noget op, hvis moderen bruger pengene til alle mulige andre ting end børnene.

I kan heller ikke gøre noget ved, at moderen åbenbart ikke forsyner børnene med nyt tøj og dermed forsømmer sin egen forsørgelsespligt over for børnene.

Hvis faderen efter aftale med moderen køber nyt tøj til børnene, kan disse tøjudgifter modregnes i børnebidragene. Det må imidlertid kræves, at der er tale om en egentlig aftale, og ikke blot en opfordring fra moderen, som jo givetvis forudsætter, at faderen både betaler børnebidrag og derudover lader sig presse til desuden at købe tøj til børnene, så hun sparer disse udgifter.

Hvis moderens økonomi er lidt anspændt, er det i øvrigt fuldt forståeligt, at hun søger at vælte nogle tøjudgifter over på faderen. Børnebidragene på 915 kr. pr. måned pr. barn er reelt set betydeligt under halvdelen af, hvad det koster at forsørge børnene, selv når børnefamilieydelse og børnetilskud er taget i betragtning.