Kan jeg stoppe uddannelsesbidragene?

Jeg har to døtre på henholdsvis 18 og 22 år.

Jeg har siden separation og skilsmisse betalt 1.000 kr månedlig til hvert barn. Pengene er overført til børnenes mor.

Kan jeg uden vanskeligheder stoppe denne betaling eksempelvis pr. 1. januar 2014.

SVAR:

Hvis uddannelsesbidraget er fastsat af statsforvaltningen, kan du naturligvis ikke stoppe dette. Du må da søge statsforvaltningen om nedsættelse eller bortfald.

Hvis dine døtre får SU eller i øvrigt har egne indtægter på over ca. 5.000 kr. om måneden, vil bidraget sikkert blive nedsat til kr. 0,00.

Hvis der blot er tale om en aftale, beror det på en fortolkning af aftalen, om du uden videre kan standse betalingen af bidragene.

Hvis du blot har lovet børnenes mor at betale bidrag indtil videre, kan du stoppe betalingerne.

Har du omvendt lovet at betale, indtil børnene fylder 24 år, er denne aftale bindende.

Uddannelsesbidragene er i øvrigt ikke fradragsberettigede for dig, men ikke desto mindre skattepligtige før døtrene.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne Sankt Knuds Torv, Århus C.