Samvær med datter på 18 måneder.

Jeg er en dansk kvinde, og jeg blev for 2 år siden gift med min mand, som er amerikaner.

Vi har sammen en datter på 18 måneder, men forholdet fungerer slet ikke. Så jeg har nu indgivet separationsbegæring, med hans samtykke.

Hvor meget samvær kan han regne med at få, når han har skrevet under på, at jeg som moderen får forældremyndigheden?

Svar:

Indtil jeres datter er 2 1/2 år, vil der fra statsforvaltningens side normalt blive fastsat samvær uden overnatning en gang hver 14 dag, evt. hver uge. Afgørelsen skal træffes efter et konkret skøn, og jeg kan derfor ikke besvare spørgsmålet mere præcist.

Der er naturligvis ikke noget i vejen for, at I selv træffer aftale om samværets omfang.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus