Har man som enlig forsørger en fredningsperiode til at prøve et nyt forhold af?

Jeg har læst de forskellige indlæg vedr. enlig forsørger/ikke-enlig, når man har en kæreste, men 2 boliger.

Men har fra en bekendt hørt, at der skulle være en periode, efter man har mødt en ny, hvor man nærmest er "fredet" - altså at man kan se hinanden og tilbringe meget tid sammen i fx 3 mdr. og se, om det er noget varigt, eller det ikke holder ved. Fortsætter forholdet så, skal ekstra børnebidrag og støtte som enlig selvfølgelig bortfalde, men omvendt skal det ikke bortfalde, blot fordi man lige har fået en kæreste - at der kan gives et stykke tid til at man lærer hinanden at kende, inden man giver afkald på al støtte. Ingen ny kæreste ønsker jo at bidrage med fx 3500 kr. månedligt til én, han har mødt for 2 uger siden.

Er dette korrekt, eller er der fra kommunens synspunkt fra første dag et spørgsmål om hvor meget man er sammen og deler?

Svar:

Der gælder ikke en regel – om en slags fredningsperiode, hvor man kan prøve en nyt forhold af – når det gælder vurderingen af, om man er reelt enlig eller ej – og dermed om man er berettiget til særlige sociale ydelser eller ej.

Hvis du i fx et par måneder er meget sammen med en kæreste, så er du ikke reelt enlig.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk