Kan en 13-årig pålægges en kontrolafgift for at køre i bus uden billet?

Min søn og hans kammerat har fået en kontrolafgift til deling på en bus (Movia).

Min søn er 13 år, kammeraten er 14 år.

Min søns kammerats far mener, at vi ikke skal betale, da man ikke kan give kontrolafgift til børn uden at forældrene er med eller er kontaktet.

Hvad gælder her?

Svar:

Selv om begge børn er mindreårige, så kan de godt pålægges at betale en kontrolafgift – også i en situation, hvor forældrene ikke er med. Derfor er det juridisk forkert, når kammeratens far påstår det modsatte.

Mindreårige kan ikke stifte gæld, men de kan købe en transportydelse og pålægges et kontrolgebyr, såfremt de ikke har løst billet.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

www.JuraEksperten.dk