Kan jeg tilbageføre en gave på 69.500 kr. fra min svigermor?

Jeg har som svigerdatter modtaget 71.500 kr. af min svigermor. Min mand har tilsvarende modtaget samme beløb, og vi har fælles konto i banken. Vi kan nu læse os frem til, at jeg som svigerdatter kun må modtage 25.000 kr., hvis der ikke skal betales gaveafgift. Kan pengene tilbageføres uden at de er registreret som en del af min "indkomst"?

Svar:

Du har fået gaven og du skal derfor betale gaveafgift på 15% af den del, der overstiger 25.000 kr.

Betaler du pengene tilbage, er det en gave fra dig til din svigermor, og en sådan gave udløser indkomstskat.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne
Sankt Knuds Torv P/S

Ryesgade 31
8100 Århus C
Tlf.: 8613 0600