Kan jeg tilbageføre en gave på 58.700 kr. fra min svigermor?

Jeg har som svigerdatter modtaget 58.500,- af min svigermor. Min mand har tilsvarende modtaget samme beløb, og vi har fælles konto i banken. Vi kan nu læse os frem til, at jeg som svigerdatter kun må modtage 20.500,- hvis der ikke skal betales gaveafgift. Kan pengene tilbageføres uden at de er registreret som en del af min "indkomst"?

Svar:

Du har fået gaven og skal derfor betale gaveafgift på 15% af den del, der overstiger 20.500 kr.

Betaler du pengene tilbage, er det en gave fra dig til din svigermor, og en sådan gave udløser indkomstskat

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus