Kan jeg få fradrag for konfirmationsbidrag?

Jeg er separeret fra min tidligere kone. Vor søn fælles søn skal konfirmeres i maj md. Vi holder festen sammen, for ikke at gøre forskel i forhold til hans ældre søster. Det kan godt lade sig gøre, for der er ikke "åben krig" mellem os.

Vi har aftalt, at jeg betaler 50% af udgifterne.
Hvis hun søger Familieretshuset om beløbet, vil det så ikke være fradragsberettiget for mig, selvom vi holder festen sammen.
Er beløbet skattepligtigt for hende eller for drengen eller slet ikke skattepligtigt?

Svar

Jeg vil råde dig til at anmode din fraseparerede hustru om at ansøge Familieretshuset om at fastsætte konfirmationsbidrag til sønnen.

Du vil blive sat i konfirmationsbidrag på 3 gange det ved konfirmationen gældende månedlige grundbeløb af normalbidraget, dvs. 3.984 kr i 2023.

Konfirmationsbidraget er fradragsberettiget for dig og ikke skattepligtigt for hverken din fraseparerede hustru eller for din søn.

Disse regler gælder, også selv om I holder festen sammen.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne
Sankt Knuds Torv P/S

Ryesgade 31

8100 Århus C
Tlf.: 8613 0600