Kan min kæreste og jeg købe mine svigerforældres hus til 15% under ejendomsvurderingen?

Min kæreste og jeg står og skal overtage mine svigerforældres hus.

De vil sælge huset til os til vurderingsprisen minus 15%.

Kan de sælge huset til os begge når de sælger 15% under vurderingspris eller kun til deres søn?

Vi er ikke gift.

Svar:

Reglerne om salg af fast ejendom til ejendomsvurderingen minus 15% gælder kun ved handler inden for den gaveafgiftspligtige personkreds.

Din kærestes forældre kan derfor kun sælge huset til den lave pris til deres søn. Du er som papsvigerdatter ikke inde i kredsen af personer, der kun skal betale gaveafgift af gaver, og du skal derfor betale almindelig indkomstskat af gaver fra din kærestes forældre.

Hvis I gifter jer, kommer du som rigtig svigerdatter ind i personkredsen, og så kan de godt stå sælge til jer begge til den lave pris.

Hvis I ikke gifter jer, bliver din kæreste nødt til at stå som enekøber, men når I har boet sammen i de sidste to år, kan han videresælge til dig til 15% under den nyeste ejendomsvurdering.