Hvor stor del af et børnebidrag bliver betalt af skattevæsenet?

Hvordan beregner man den faktiske (netto-)udgift af børnebidrag?

Hvis man fx betaler 2.000 kr. pr. måned i børnebidrag og betaler topskat, hvor stor en del bliver så 'betalt' af skattevæsnet?

Svar:

Det såkaldte finanslovstillæg, som i 2023 er på 172 kr. om måneden, kan slet ikke fratrækkes.

Resten kan fratrækkes med en skatteværdi på ca. 25-26%, da der ikke er fradrag i top- eller bundskat.

Hvis bidraget udgør 2.000 kr. om måneden, kan 1.828 kr. trækkes fra i skat med en fradragsværdi på ca. 25-26%, og det betyder, at skattevæsenet betaler ca. 466 kr.