Hvor meget samvær har faderen til min 3-årige datter krav på?

Jeg har nogle spørgsmål vedr. samvær.

Jeg har alene forældremyndigheden over min datter som er 3 år. Jeg har altid haft forældremyndigheden og har ikke boet sammen med min datters far siden før hun blev født. Ej heller under hele graviditeten.

Faren har haft samvær 2 gange om ugen af 3 timer fra min datter var ca 1 år. Hvad har han krav på af samvær?

Har han krav på at skulle have hende hver anden juleaften. Jeg har altid haft hende juleaften og vil gerne fortsætte med det. Da jeg har forældremyndigheden, har jeg så krav på det.??

Hvad sker der med det fastlagte samvær, hvis jeg vælger at flytte til Nordjylland. Bor nu i Sydsjælland?

Er det faren der skal hente og bringe.?

Svar:

Faderens samvær fastsættes af statsforvaltningen, hvis I ikke kan enes. Det fastsættes efter konkrete omstændigheder, så jeg kan ikke sige fast, hvordan det vil falde ud. Men normalt går man hen imod et samvær der hedder hver anden weekend og evt. en hverdag med overnatning i de uger, hvor man ikke har weekend samvær. Det sidste gælder kun, hvis I bor nogenlunde tæt på hinanden – og således ikke hvis du flytter til den anden ende af landet. Man plejer at være oppe på dette normalsamvær omkring barnets 2-3 år.

Der er normalt fast praksis på, at julen og andre ferie deles – og det betyder normalt, at man hver får hver 2. jul – forældremyndigheden har intet med dette at gøre.

Flytter du, er det stadig væk normalt med hver 2. weekend – og jul, ferier mv. Det er normalt den, der skal have samvær der skal sørge for transporten til samvær , og betale omkostningerne herved, og omvendt skal bopælsforælderen sørge for hjemtransporten og betale omkostningerne herved.

Normalt må børnene rejse selv, når de opfylder rejseudbyderens krav hertil.

Med venlig hilsen

Anne Broksø

RET&RÅD, Hillerød